Olivetti Lettera DL του 1973

Εκλεπτυσμένη, αξιόπιστη, με ιταλική φινέτσα και ισπανικό ταπεραμέντο, παιδί της δεκαετίας του 1960 που όμως στρέφει ξεκάθαρα το βλέμμα στο μέλλον. H Olivetti Lettera DL είναι μια γραφομηχανή που τραβά αμέσως βλέμματα και δάχτυλα επάνω της.

Απ' όταν άρχισαν να με συγκινούν περισσότερο οι γραφομηχανές, θυμάμαι πάντα να γλυκοκοιτάζω κάποια Lettera. Η ιστορική και πολύ επιτυχημένη σειρά μηχανών της ιταλικής εταιρείας Olivetti, έδεσε το όνομά της όσο λίγες με την περίοδο από την δεκαετία του '50 έως και το '70.

Μάρτιος 2008. Συναντώντας μια Lettera 32 στο Μοναστηράκι.


Η πρώτη Lettera ήταν το μοντέλο 22, που σχεδιάστηκε από τον Ιταλό καλλιτέχνη, σχεδιαστή και αρχιτέκτονα Marcello Nizzoli το 1949 και μπήκε σε παραγωγή τον επόμενο χρόνο. Η μηχανή εντυπωσίασε με την ελαφριά αλλά εξαιρετική κατασκευή της, το design και τις μικρές διαστάσεις της. Η επιτυχία της άρχισε αυτό που αργότερα ονομάστηκε "Olivetti style". Σε αυτό βοήθησαν σίγουρα και οι θαυμάσιες διαφημιστικές αφίσες που δημιούργησε ο σχεδιαστής Giovanni Pintori, με τα χαρακτηριστικά πολύχρωμα, γεωμετρικά και μινιμαλιστικά σχέδια που τις καθιστούσαν έργα τέχνης από μόνες τους. Ο Pintori επίσης είχε σχεδιάσει και το λογότυπο της Olivetti. Την επιτυχία συνέχισε η Lettera 32 που κυκλοφόρησε το 1963, με παραπλήσια εμφάνιση και αναβαθμισμένο μηχανισμό που αποτέλεσε τη βάση και για πολλά επόμενα μοντέλα της Olivetti. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Lettera 32 κατασκευαζόταν εκτός από το κύριο εργοστάσιο στην Ιβρέα της Ιταλίας και σε άλλες δύο μονάδες παραγωγής της Olivetti στο εξωτερικό, στην Βαρκελώνη και στην Γλασκώβη. 

Διαφημιστική καταχώρηση της Lettera DL.

H Lettera DL (δηλαδή "Deluxe") παρουσιάστηκε το 1966 ως μία πιο "εκλεπτυσμένη" έκδοση της Lettera 32. Η μηχανή κυκλοφόρησε επίσης και με την ονομασία Lettera 33. Κυριότερο χαρακτηριστικό του μοντέλου DL ήταν ο ολοκαίνουριος εξωτερικός σχεδιασμός του, με τον συνδυασμό ασημί χρώματος με μαύρη πλαστική επένδυση απομίμηση δέρματος να προσδίδει μια πιο αναβαθμισμένη αισθητικά και "επαγγελματική", ας πούμε, εμφάνιση. Αργότερα, η Lettera DL κυκλοφόρησε και με νέο πιο μοντέρνο πληκτρολόγιο - αυτό που έχει και η δική μου. Εντυπωσιακή είναι και η θήκη φύλαξης και μεταφοράς της μηχανής, σε ασημί χρώμα με μία μαύρη λωρίδα στη μέση της μπροστινής επιφάνειας. Η κατασκευή της Lettera DL τα πρώτα χρόνια γινόταν στο εργοστάσιο της Ιβρέα, ωστόσο αργότερα πέρασε σε αυτό της Βαρκελώνης.



Η δική μου Lettera DL, με σειριακό αριθμό 7087129, είναι κατασκευασμένη περίπου το 1973, στη Βαρκελώνη - το περίπου το γράφω επειδή δυστυχώς είναι λίγο ασαφή (ή ελλιπή) τα στοιχεία σχετικά με την αντιστοιχία σειριακών αριθμών και έτους κατασκευής για αρκετά μοντέλα της Olivetti. Η μηχανή ζυγίζει περίπου 4 κιλά, φέρει τυπικό ελληνικό πληκτρολόγιο διάταξης QWERTY και εμφανισιακά είναι σε εξαιρετική κατάσταση. Λειτουργικά εντόπισα δύο προβλήματα, το πρώτο στον μηχανισμό αντιστροφής της ροής της μελανοταινίας που δεν λειτουργεί αυτόματα όταν το ένα καρούλι αδειάσει και το άλλο στο κουδουνάκι της μηχανής που παραμένει προς στιγμήν σιωπηλό. Ωστόσο κανένα από αυτά τα δύο προβλήματα δεν εμποδίζουν τη μηχανή να δουλεύει ομαλά, με τον κύλινδρό της να παραμένει εντυπωσιακά μαλακός, δεδομένου ότι η μηχανή είναι πλέον σχεδόν πενήντα ετών! 




Πρόκειται αναμφίβολα για μια ξεχωριστή και ιδιαιτέρως όμορφη γραφομηχανή, άξια της κληρονομιάς που έχει αφήσει πίσω της η σπουδαία ιταλική φίρμα Olivetti. Για το τέλος, αξίζει να αναφέρω ότι μέσα στη θήκη και κάτω από τη μηχανή με περίμενε μια ωραία έκπληξη. Κόλλες αλληλογραφίας από τον αρχικό (μάλλον) ιδιοκτήτη της, κάποιες από αυτές δακτυλογραφημένες, επαγγελματικοί φάκελοι, καρμπόν και μεμβράνες πολύγραφου, ωραία τεκμήρια της περιόδου που η συγκεκριμένη μηχανή αποτελούσε καθημερινό εργαλείο δουλειάς. 

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια