Μια Ιταλίδα Rover 3000

Είναι φορές που μια γραφομηχανή με προκαλεί να την αποκτήσω και να τη δοκιμάσω, έστω κι αν εξ αρχής γνωρίζω ότι το πιθανότερο είναι τελικά να μην την κρατήσω. Θέλετε το μικρόβιο του συλλέκτη, η αγάπη και η απόλαυση που προσφέρει, ίσως, το να δοκιμάζω τη δημιουργική δυναμική διαφόρων πραγμάτων, είναι και η περιέργεια... δεν είμαι σίγουρος πώς να το εξηγήσω.

Κάπως έτσι συνάντησα μια μέρα σε μια από τις "εξερευνητικές" βόλτες μου αυτή τη Rover 3000, κατασκευασμένη στην Ιταλία. Το όνομα Rover, που στρέφει το μυαλό στη γνωστή αυτοκινητοβιομηχανία και το "Made in Italy", δημιουργεί πάντα μια θετική πρώτη εντύπωση σε κάποιον που ίσως αρχίζει τώρα να εξερευνά τις γραφομηχανές. Όμως αφενός οι γραφομηχανές Rover δεν έχουν καμία σχέση με τα ομώνυμα αυτοκίνητα και αφετέρου αυτό το "Made in Italy" δε σημαίνει ότι θα απολαύσουμε ίδια ποιότητα κατασκευής με τις μηχανές, ας πούμε, της Olivetti.


Οι γραφομηχανές Rover κατασκευάζονταν στο εργοστάσιο της IMC, που σημαίνει Industria Meccanica di Chiavenna. Η Chiavenna είναι μια μικρή πόλη στην ιταλική επαρχία της Λομβαρδίας, μια περιοχή που είχε κατορθώσει να αναπτύξει αξιόλογη βιομηχανία, συμπεριλαμβανομένου και ενός εργοστασίου γραφομηχανών. Η IMC παρήγαγε μηχανές υπό διάφορες ονομασίες, όπως Engadine, Rapide, Sherwood, Rover κ.α. ενώ έβγαζε μοντέλα για λογαριασμό και της Olympia. Οι γραφομηχανές της IMC είχαν λιγότερο ποιοτικά υλικά κατασκευής, προσέφεραν βασικές λειτουργίες και πωλούνταν σε ικανοποιητικά χαμηλότερη τιμή - όπως περίπου έκανε η πορτογαλική Messa και η βουλγάρικη Typewriter Works. Το εργοστάσιο της IMC κατασκεύαζε γραφομηχανές ως περίπου τις αρχές του 21ου αιώνα, οπότε κάποια brand πέρασαν σε κινεζικά χέρια, ανάμεσά τους και αυτό της Rover.

Γραφομηχανές Rover κατασκευάζονται μέχρι και σήμερα στην Κίνα, στο εργοστάσιο Weilv Mechanism Company της Σαγκάης, όπως είχαμε δει και εδώ στο blog, στο άρθρο "Κατασκευάζονται σήμερα γραφομηχανές;".

Σημερινή γραφομηχανή Rover που κατασκευάζεται στην Κίνα.

Πίσω στην ιταλική μας Rover 3000. Βλέποντάς την για πρώτη φορά, αφού απόλαυσα τον όμορφο χρωματικό συνδυασμό λευκού και μαύρου στο εξωτερικό πλαστικό περίβλημα, συνειδητοποίησα ότι κάτι μου θυμίζει. Γρήγορα έφερα στο νου μου την γαλάζια Olympia Standard με γαλλική διάταξη AZERTY που είχα αποκτήσει πριν καιρό, κατασκευασμένη επίσης από την IMC. Εξωτερικά οι δυο μηχανές αν και έχουν διαφορές μοιάζουν πολύ, ενώ εσωτερικά οι μηχανισμοί τους είναι σχεδόν πανομοιότυποι. Θυμήθηκα ότι η Olympia Standard έγραφε καλούτσικα, αλλά ήταν σχετικά θορυβώδης κατά τη χρήση. Θα ήταν άραγε έτσι και η Rover;


Olympia Standard

Rover 3000

Η γραφομηχανή ήταν σε πολύ καλή κατάσταση και το μόνο που χρειαζόταν ήταν ένα προσεκτικό καθάρισμα για να αρχίσει να δουλεύει απρόσκοπτα. Αρχίζοντας να γράφω, διαπίστωσα πως η αίσθηση ήταν όντως όπως της Olympia. Εύκολη στη χρήση, απαιτούσε έναν παραπάνω κόπο στα δάκτυλα για να τυπώσει στο χαρτί (βασικό αυτό, σε σύγκριση με ανώτερες μηχανικά γραφομηχανές) και φυσικά ο θόρυβος που ενισχύεται και από το πλαστικό. Συνολικά θα έλεγα ότι η εντύπωση ήταν θετική, αλλά όχι τόσο θετική ώστε να επιλέξω τελικά να την κρατήσω και έτσι προτίμησα να αφήσω τη Rover 3000 να περάσει σε άλλα χέρια όπου ίσως φανεί πιο χρήσιμη. Παράλληλοι δρόμοι σε όλα με την Olympia Standard. Για την ιστορία, η Rover έφερε σειριακό αριθμό Ε363247 και η Olympia E897950 - που μάλλον σημαίνει ότι η Rover ήταν παλαιότερη, αν και με την IMC δε μπορείς να είσαι σίγουρος και ακριβής στις χρονολογίες.

Γραφομηχανές όπως η συγκεκριμένη Rover, μπορούν να φανούν σήμερα πολύ χρήσιμες σε κάποιον που μαθαίνει να χρησιμοποιεί γραφομηχανή και επιθυμεί να το κάνει σε ένα μοντέλο κάπως χαμηλότερης ποιότητας δίχως να τον απασχολεί το ρίσκο.

Αν ενδιαφέρεστε παραπάνω, αξίζει να διαβάσετε και το κατατοπιστικό άρθρο "China v Italy: The Mystery of the Origin of Rover Typewriters", από το ιστολόγιο του πάντα εξαιρετικού Robert Messenger.


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια