Μια Contessa και το ...αίνιγμα του ερωτηματικού


Η σχέση μου με τις γραφομηχανές Triumph και Adler έχει υπάρξει κάπως ...ταραγμένη. Από τη μία τα μοντέλα που παρήγαγαν οι δύο φίρμες, είτε χωριστά είτε απ' όταν άρχισαν να λειτουργούν σαν μία εταιρεία, ήταν όμορφα, προσεγμένα και καλοφτιαγμένα. Από την άλλη, όποτε δοκίμασα να δουλέψω μια από τις μηχανές αυτές σκόνταφτα πάντα στο ίδιο πρόβλημα. Την αδυναμία του ελληνικού πληκτρολογίου να σχηματίσει ένα σωστό ερωτηματικό! 

Κι όμως... η διάταξη στα ελληνικά πληκτρολόγια πολλών μηχανών Triumph και Adler (όχι όλων) είναι ελαφρώς διαφορετική σε σχέση με των υπολοίπων κατασκευαστών στα σημεία στίξης. Με αφορμή, λοιπόν, μια Triumph Contessa de luxe του 1973 που ήρθε στα χέρια μου, ας εξετάσουμε την "παραφωνία" αυτή, προτείνοντας κάποια λύση. 

Δείτε στις παρακάτω εικόνες, αρχικά το τυπικό ελληνικό πληκτρολόγιο που θα συναντήσετε στην πλειοψηφία των ελληνικών γραφομηχανών (οι δύο μάλιστα από άλλες γερμανικές φίρμες) και έπειτα τη διάταξη σε κάποιες μηχανές Triumph και Adler. Παρατηρήστε τα κουμπιά δεξιά, με τα σημεία στίξης.

Olympia SM7 του 1962

Groma Modell T του 1957

Smith Corona Classic 12 του 1964

Adler Tippa του 1962

Triumph Contessa de luxe του 1973

Όπως βλέπουμε, το κουμπί που κάνει τη διαφορά βρίσκεται στα δεξιά του Μ, είναι αυτό που κανονικά έχει την άνω κάτω τελεία και το κόμμα. Κανονικά, λοιπόν, για να γράψουμε το ελληνικό ερωτηματικό, πρέπει να πατήσουμε αρχικά το κόμμα και μετά με back space στο ίδιο σημείο να προσθέσουμε την άνω κάτω τελεία. Τρείς κινήσεις. Η κάτω τελεία θα "εξαφανιστεί" μέσα στο κόμμα δίνοντάς μας ένα τέλειο ερωτηματικό.

Τι μπορούμε να κάνουμε όμως στις γραφομηχανές Triumph και Adler που δεν έχουν την (επίσης απαραίτητη στα ελληνικά) άνω κάτω τελεία; Ο μόνος τρόπος που μπορώ να σκεφτώ για να δημιουργήσουμε το ελληνικό ερωτηματικό είναι να πατήσουμε το κόμμα, μετά back space για να γυρίσουμε στο ίδιο σημείο, έπειτα με το χέρι μας να γυρίσουμε τον κύλινδρο μια θέση πάνω (μισή σειρά δηλαδή), να τυπώσουμε την τελεία και να ξαναγυρίσουμε τον κύλινδρο μια θέση κάτω για να συνεχίσουμε να γράφουμε. Πέντε κινήσεις, με τον κίνδυνο να ...χάσουμε τον λογαριασμό με τα πάνω κάτω του κυλίνδρου. Το αποτέλεσμα είναι αυτό:


Όπως παρατηρούμε, το ερωτηματικό δεν είναι κακό, αλλά δεν είναι το ιδανικό. Η τελεία έχει μεγάλη απόσταση από το κόμμα κάνοντάς το να φαίνεται κάπως περίεργο. Ανάλογο αποτέλεσμα έχει και η άνω κάτω τελεία που δημιουργείται με τον ίδιο τρόπο.

Κρίνοντας από τη δημοφιλία των γραφομηχανών Triumph και Adler στην Ελλάδα, φαίνεται πως το θέμα του ερωτηματικού ή της άνω κάτω τελείας δεν αποτέλεσε εμπόδιο για τους χρήστες που τις προτιμούσαν. Επίσης να αναφέρω ξανά ότι αυτή η διαφοροποίηση δεν παρατηρείται σε όλες τις μηχανές Triumph και Adler, πολλά μοντέλα, κυρίως μεγαλύτερων μεσαίων και στάνταρ μηχανών γραφείου έχουν κανονικά το εν λόγω πλήκτρο. Θα ήταν ενδιαφέρον, ωστόσο, να μάθουμε κάπως γιατί προέκυψε αυτή η διαφοροποίηση σε πολλές από τις γραφομηχανές τους.


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια